Tuesday, August 4

Interview My Brain Science 2015

Hi. Helo. Hola. Assalamualaikum.

Semalam tamat final stage untuk Interview My Brain Science 2015 di ILKAP, Bangi. Alhamdulillah. Everything is okay. Thanks to my panels for the questions. Mula-mula tu cuak nak mati tapi teringat abah and mama selalu pesan, sebelum masuk exam/competition/interview, baca

"Rabbi yassir wa laa tu assir, Rabbi athmim bil khair"

Inshaallah akan selalu diberkati dan dipermudah.

Ok kalini temuduga dibahagikan siap-siap. Sesi pagi dan petang. Interview berlangsung selama 3 hari dan giliran aku pada hari kedua, alhamdulillah sesi pagi. Aku dalam jurusan Fizik. Kitorang ditemuduga oleh 2 panel dan untuk makluman, semua panel adalah orang-orang yang hebat. Aku ada nampak Dekan Fakulti Sains, Universiti Putra Malaysia juga dalam bilik temuduga 5. Macam mana kenal Prof Zainal Abidin? Sebab Prof yang ngajar Solid State in Physics this semester! Hehe. OK aku di Bilik Temuduga 4. Masuk bersama seorang lagi participant, lepasan matriks Changlun. Ni soalan2 yang aku dapat semalam.

1. Intro macam biasa. Dia tanya macam mana pendapat tentang Fizik bila dah dalam fasa Ijazah since aku dah semester 4 sekarang. Dan dia tanya juga pendapat Amnin sebagai lepasan matriks mengenai Fizik
2. What is the definition of Physics & what makes it to be different from engineering?
3. Attributes why you are special than the other
4. Recent news that relate to nuclear since baru-baru ni ada discussion pasal Nuclear Free-Zone di PWTC. (maybe nak tengok ko alert ke tak)
5. What makes you a Nobellauratte
6. What is Planck's theory?
7. What is the difference between Einstein and Newton and what is their contribution?
8. Kenapa pilih UPM sedangkan ada universiti lain lagi. (since Amnin target nak UKM sebab Bahasa Melayu adalah Lingua Franca di institut tu dan lebih memudahkan)
9. Is there anything else you want to say? (I answer : I really want this scholarship because.....)

Semua ni antara soalan yang dikemukakan. Soalan yang aku and Amnin dapat mungkin lain daripada orang lain. Tapi inshaallah ada yang sipi-sipi/lebih kurang. Post ini bertujuan untuk orang-orang yang tengah cari something nak study untuk interview akan datang. Moga bermanfaat dan membantu. Moga pintu rezeki untuk kita terbuka seluas-luasnya. Amin! Goodluck and all the best. 

No comments:

Post a Comment

Hai awak! Moga awak sentiasa diberkati Allah SWT :)